Dwars door Java

Een twintigtal porties Nasi Goreng later

Bekijk Java en Bali op Raf-Ellen's reiskaart.

Hallo wederom,

we hebben sinds afgelopen dinsdag niet stilgezeten en geheel Java doorkruist, we bezochten Jogjakarta en de regio errond, de Bromo vulkaan en de Ijen vulkaan.

Met vastgevroren snottebellen kwamen we woensdagavond aan in Jogjakarta. Ik denk dat er iemand liters zelfgemaakt roomijs meehad en daarom de airco op min tien moest gezet worden. Dat Ellen kou lijdt is misschien vrij normaal (ellen heeft het nl. altijd te koud behalve als ze het te warm heeft ;-)), maar als ik al een trui, een jas en dichte schoenen moet aandoen; dan klopt er toch iets niet. Soit Jogjakarta dus! Alweer een behoorlijk druk verkeersboeltje daar, niet zo hectisch als Jakarta maar toch... In het centrum van Jogja bezochten we het Kraton (=paleis) van de Sultan. Niet bijster spectaculair, dan zag zijn vroeger paleis nu een een ruine er een stuk beter uit! Zicht op de Gunung Merapi vulkaan, een onderaardse gang naar zijn moskee en een andere onderaardse gang naar zijn waterpaleis. Zalig paleis met twee zwembaden achter waarvan in den tijd 1 gevuld was met knappe maagden uit de omgeving. Naast dit zwembad had onze snoeper de Sultan een uitkijktoren gezet van waaruit hij rustig een maagd kon uitkiezen en naar boven roepen. Maar vrouwonvriendelijk, neen toch! Een uitgelezen kans voor die meisjes om school te kunnen lopen en hun sociaal netwerk uit te breiden. Al deze nuttige info vernamen we via een Indo die ons de weg wees, dan voorstelde even mee te lopen en voor we het wisten hadden we een gegidste en betalende rondleiding die natuurlijk eindigde in het huis van zijn moeder die dan toevallig ook nog eens sarongen en batik hemdjes verkocht!

De dag nadien bezochten we een Hindu tempel en een Boedhistische tempel in de omgeving van Jogja. Allez de Boedhistische eerst: Borobodur. Nen berg met nen tempel overgebouwd met allemaal gebeeldhouwde verhalen uit het leven van Boedha toen hij nog geen Boedha was, maar Siddharta Gautama. Mensen met meer interesse, lees Siddharta van Hesse of boek onze gids in Borobodur. Zowat bij elk paneel stopte hij... "At ten of age Siddharta nu sleep eeniemore in room wis pearants..." Jong, kon die man ratelen en de helft verstonden we niet. Volgens mij enkel en alleen om zijn gebrekkige Engelse kennis te verbergen. Zolang ik praat kunnen zij geen vragen stellen die ik niet versta!

Om die reden besloten we bij de hindu tempel in de namiddag, Prambanan, geen gids te nemen! Prachtig tempelcomplex, volgens mij mooier dan Borobodur hoewel ze eigenlijk van dezeflde orde zijn. Een groot nadeel bij Prambanan was wel de setting. Alsof ge op den A12 in plaats van den Ikea een tempelcomplex zou hebben, of aan 't rond punt in Kampenhout op de Mechelsesteenweg een pijleke -> Prambanan 100 meter. Maar echt sjiek waren de zeven-tal tempels gewijd aan Shiva, Vishnu, ... Helaas was de hoofdtempel nog in restauratie na de aardbeving van 2006 en dus niet te bezoeken en nog in de steigers.

Na twee dagen cultuur volgden twee dagen natuur! We boekten een package tour langs twee vulkanen en werden gisteren gedropt bij de ferryhaven voor Bali. Echt wel een belevenis zo'n tour, nooit eerder zo iets slecht georganiseerd gezien sinds de Pak de Poen-show. Niets klopte en niemand sprak Engels, al een chance dat ik wat woordekes Bahasa Indonesia had geleerd.

De meest frappante voorbeelden.
Het vervoer: op twee dagen tijd hebben we volgende problemen voorgehad met onze minibus: klapband, platte band, koffer die niet meer openging (alles er dan maar langs voor in), koffer die niet meer dicht bleef (ne bamboestok kan wonderen doen) en twee keer de camionette in gang moeten duwen.
De tijdsregeling: tegen sommigen wordt gezegd 's ochtends om half 4 op te staan, tegen anderen om 4u en tegen nog anderen om 4u30. Als we moeten vertrekken om 9u30 en iedereen om 9u10 aan het douchen is, komt men op de deur kloppen " we have to leave now". Als de geplande reistijd de eerste dag 11u was, dan werd dit 13u en op de tweede dag werd 6u 8u30...

De trip zelf was op zich wel zeer de moeite! Na een ganse eerste dag in de minibus kwamen we 's avonds laat aan in Cemor Lawang vlakbij de Bromo vulkaan. De dag nadien stond de wekker al om 3u30 om naar een viewpoint te gaan vanwaar we de zonsopgang over Bromo en twee andere vulkanen konden aanschouwen. Het viewpoint ligt op de kraterwand van een reusachtige krater waarin drie vulkanen liggen waaronder de Bromo. Met een konvooi van wel 100 jeeps iedereen naar boven. Daar aangekomen konde we gewoon niets zien omdat het viewpoint bomvol toeristen stond... Zo erg dat er overal maar mensen boven hun hoofd foto's van de zonsopgang stonden te trekken, het leek wel Werchter. Blijkbaar was het de laatste dag van het Indonesisch verlof en moest heel Java net dan naar Bromo. Toen er uiteindelijk wat volk het viewpoint verliet kon Ellen nog in de rapte een aantal foto's nemen vooraleer ons viewpoint in een dichte wolk kwam te hangen. Ik heb helaas die 10 seconden zicht op Bromo gemist omdat er weer een Indo met me op de foto wou.Nadien trok het hele konvooi weer naar beneden, de krater in om de Bromo te beklimmen en wat in de krater rond te neuzen, ook nog heel volk daar maar toch al beter. De hele grap van deze eerste dag was dat we eens terug aan ons hotel opmerkten dat we eigenlijk een schitterend viewpoint hadden vanaf de voordeur van ons hotel en we eigenlijk te voet tot aan de Bromo hadden kunnen stappen...

We reden diezelfde dag nog door tot op een koffieplantage waar we overnachtten om de ochtend nadien om 3u30 naar de Ijen vulkaan te trekken. Weinig toeristen en we mochten zelf gewoon naar boven wandelen! Terwijl wij daar naar boven liepen, passeerden ons tientallen mannetjes naar boven en naar beneden met manden, leeg in de beklimming en met brokken sulfer in de afdaling. Met enkel een sjaaltje voor hun mond doken die de krater in naar een sulfermijn om nadien met manden tot 100 kilo (!!) weer de krater uit te kruipen en die beneden gaan af te zetten. Zwaar toxisch werk dat ze als het even meezat op laarsjes deden of anders op slashen of gewoon blootvoets. Zelf ben ik ook de krater proberen af te dalen, tot ik niet meer kon van de giftige dampen die prikten in de ogen en zo pijn deden in de keel dat je amper kon ademen. Van al dat op en afgesleur met een gewicht van vier zakken cement, hadden ze enorm gespierde en tegelijkertijd misvormde schouders. Ik had er echt mee te doen met dit soort moderne slavernij. Ahja, waarvoor wordt die sulfer gebruikt? Niet voor tonnen lucifers te maken maar om te verwerken in cosmetica producten!! Juffrouwen, de volgende keer dat jullie voor spiegel staan denk dan even aan het mannetje hieronder!

Nog diezelfde dag namen we de ferry naar Bali waar we nu vertoeven, maar dat is voor de volgende keer!!

Raf (foto's copyright Ellen)